היינס איננו

לפני כעשרה ימים, 8.2.19, נפטר ג'ון היינס והוא בן 80. היינס יצר לעצמו בחייו מונומנט עצום ממדים שהנציח אותו בקרב חובבי המוטוריקה לשנים רבות וארוכות כשייסד וניהל את "מדריך היינס" לתיקון עצמי של כלי רכב. טרום עידן הגוגל והאינטרנט היה מדריך זה פריט חובה אצל כל חובב מכונאות שרצה לדעת איך ניגשים לטפל באוטו או באופנוע.

ג'ון הארולד היינס נולד ב-25.3.1938 בציילון וגדל בצל האריסטוקרטיה המקומית במטעי התה של אביו. בגיל 12 עבר לבריטניה ללמוד. באוניברסיטה שכנע את אב הבית לוותר לו על שיעורי רוגבי על מנת שיגשים רעיון שצץ לו להמיר אוסטין 7 לדגם ספורטיבי יותר – אוסטין 7 ספיישל. כשסיים פרסם מודעת מכירה והוצף ב-150 קונים נלהבים שהתמודדו על הרכישה. הוא עשה רווח נאה מהמכירה ונכנס לו לראש רעיון שאולי כדאי לכתוב חוברת הדרכה "איך תעשה זאת בעצמך – בניית אוסטין ספיישל" למקרה ועוד אנשים ירצו להתמודד עם פרוייקט כזה. הוא הדפיס את החוברת ב-250 עותקים שנחטפו וכלו מן השוק תוך 10 ימים.

הוא התגייס לחיל האוויר המלכותי, שם הוצב במחלקת הלוגיסטיקה בתפקיד שהשאיר לו הרבה זמן פנוי להתעסק בדברים האהובים עליו באמת – מכוניות ומרוצים. בתקופה זו הוא פיתח ובנה כמה מכוניות מרוץ וביניהן את מכוניתו הפרטית – "אלווה קורייר" – שניצבת עד היום במוזיאון שהקים ובנה, "המוזיאון המוטורי הבינלאומי ע"ש היינס" אשר נבנה ב-1985 וניצב בספאקפורד, סומרסט, אנגליה. במוזיאון זה, שנתרם כמפעל צדקה חינוכי למען הכלל, מוצגות 30 מכוניות מאוספו הפרטי של ג'ון היינס.

לאחר מכן הוא נשלח לשרת בעדן שבתימן. היה לו חבר שביקש ממנו לעזור לו לשקם מכונית ישנה, אוסטין היילי מדגם ספרייט, ובעודם מתחבטים מה עליהם לעשות התחדדה אצלו ההכרה כי חוברות ההדרכה שמנפיקים היצרנים לא באמת נועדו לשמש ולשרת את הקונה הממוצע. הוא קנה מצלמה ותיעד צעד אחר צעד את תהליך השיקום והבניה של המנוע. התוצאה היתה תהליך שיפוץ מפורט ומסודר שגם לווה בדיאגרמות, בצורה נהירה וברורה לכל דיכפין, מה שהפך בהמשך לסימן ההיכר ולסמל המסחרי של מדריכי היינס מאז ולעולם. המדריך הראשון שלו לאוסטין היילי ספרייט יצא ב-1966, 3000 העותקים שלו נמכרו תוך 3 חודשים, ולאחריו בא השיטפון הגדול לכל המותגים, לכל הסוגים, ולכל המודלים.

העסק המשיך להתרחב והחל חובק שווקים עולמיים כאירופה וצפון אמריקה. הצלחת עסקי המו"לות של "חברת ההפצה היינס" הגיעה לשיאה בהנפקת מניות גדולה ב-1979 בבורסת לונדון. ב-1995 הוא עוטר באות "חבר מסדר האימפריה הבריטית" (OBE), ב-2005 קיבל תואר מאסטר של כבוד באוניברסיטה הפתוחה, וב-2014 הוענקה לו חברות לכל החיים באיגוד סופרי הרכב. ג'ון היינס כיהן בתפקיד יושב ראש פעיל של הוצאת היינס עד 2010.

ההצלחה הביאה אותו למחשבה כי ניתן להתרחב גם לתחומי חיים אחרים שאינם בהכרח בתחום הרכב, ובעמוד "מדריכים מעשיים לאורח חיים" באתר היינס, תוכלו למצוא שפע של מדריכים בתחומים מגוונים, החל מטיפול בתינוקות, עבור דרך גינון וסוסים ועד ספורט ובניית גוף. עד היום הופקו ונמכרו 200 מיליון מדריכי היינס ברחבי העולם.

הצלחת מפעל המדריכים הותיר בידיו זמן וכסף כדי שיוכל להתמסר לתחביבו הגדול – שיפוץ ושיחזור מכוניות, וכאמור לעיל, בשנת 1985 הוא הקים ופתח את מוזיאון הרכב הבינלאומי על שמו שהחל בתצוגת 30 מכוניות מאוספו הפרטי, אך בתמיכתו הנלהבת במהלך השנים הבאות צמח וגדל האוסף למעל 400 כלי רכב. המוזיאון נהנה מתנועה של בערך 125,000 מבקרים בשנה. עד יומו האחרון כמעט המשיך ג'ון היינס להגיע למוזיאון, לדאוג להתנהלותו, ולהסתחבק עם המבקרים הרבים כשהוא מצטלם או משוחח איתם בעירנות על התחביב המשותף – כלי רכב. ברוך זכרו.

7 תגובות להיינס איננו

  1. יהי זכרו ברוך! עזר לנו הרבה בחיים. 💪 ❤️ 🇮🇱

  2. כמובן שעזר.הוא היחיד במינו.
    חבל שנגמר בטרם עת.

  3. יוזר גייד של יצרן,
    הוא כמו שצדק צבאי מתייחס לצדק,
    או כמו שמוזיקה צבאית מתייחסת למוזיקה.
    (כל הזכויות שמורות לקלמנסו).

  4. את ספריית ההיינס שלי מזהים מאד מרחוק מבין שאר הספרים המבריקים: דפים מקומטים, כריכה פרומה, דוק שחרחר של שמן מנוע משומש שורה על הכל. ולא רק הדפים, גם בצילומים: לשטוף בג'רני את האופנוע או את החלק שמראים לפני העבודה? על גופתנו. כפפות עבודה או גומי? למה מה? מעל שלוליות השמן שעל הרצפה אפשר לקפוץ בבטחה גם.
    ספרים כלבבי
    הראשון שמוצא דרך להכתים בשמן קובץ פידיאף דיגיטלי של ספר סדנה אונליין מקבל פרס

  5. מן הראוי היה להזכיר למען הדור שלא ידע את.

    המתחרה: קליימר.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם