שתי ההמצאות של הוסאק שלא שינו את העולם (V)

לפתחו של האתר הצנוע שלו מציג הממציא את עצמו:

"שמי נורמן הוסאק ואני המצאתי את המערכת הזו בראשית שנות ה-70'. תמיד איתגרתי את עצמי בחשיבה איך דברים צריכים להיעשות. בהבנתי תמיד ישנה דרך פשוטה יותר ויעילה יותר בעיצוב פעולת מערכות. החשיבה הזו והשאיפה למקוריות הובילו אותי להמצאת מתלה לאופנוע, מתלה לאופניים, מנוע, מכונת אריזה ומכשירים רפואיים. הכל התחיל כשהייתי בן 17 ונדרשתי לתקן מנעול דלת של מכונית…"

הוסאק הוא הממציא של מתלה הדואו-לבר שהיה בשימוש באופנועי ב.מ.וו מסדרת K1200, כך שאולי ההצהרה של הכותרת שהמצאותיו לא שינו את העולם יש בה מן ההפרזה לצד השלילה. בכל זאת, לא כל אחד זוכה שמפעל כמו ב.מ.וו ישתמש בפרי רוחו בחלק מאופנועיו.

הוסאק שנולד ב-1946 כסקוטי, העביר את ילדותו ברודזיה. אביו עסק בפיתוח מפעלים לשאיבת מים ונורמן העביר את זמנו על אופנועים בטבע הפראי בין החוות באפריקה. היה לו דוקאטי קטן 250 סמ"ק והוא לקח אותו לתחרויות מקומיות עד שרודזיה היתה קטנה עליו, ובשנת 1969 הוא הגיע למרוץ של האי מאן. הצלחה גדולה כרייסר לא היתה לו, אבל חיש מהר עמדו כמה חבר'ה מהפיטס הסמוכים על כשרונו המכני של הבחור הרודזי ובארי שין ביקש ממנו להצטרף לצוות שלו.

הוסאק אמר תודה אבל העדיף את קבוצת המרוצים של ברוס מקלארן. הוא הצטרף לצוות ב-1972 ושם, בין מרוצי המכוניות של האינדי 500 והפורמולה 1 הוא העביר 3 שנים כמכונאי, בונה שלדות ואיש צוות. באותה תקופה עלה במוחו הרעיון לבנות מתלה קדמי לאופנועים בסגנון מתלה עצמות-עצה שהיה נהוג אז במכוניות המרוץ.

אבל לפני שניגש לפתח את רעיון המתלה הקדמי הוא קודם כל המציא מנוע. היה זה מנוע 2 פעימות צר וצנום שקיבל את ההשראה למבנהו ממנוע הוואנקל, שבאותה תקופה, שנות ה-70, נחשב לגביע הקדוש של המוטוריקה. מנועו של הוסאק היה שילוב של מנוע בוכנה ורטיקאלי סטנדרטי עם תא שריפה משתנה בסגנון ובצורה שהציע מנוע הוואנקל הרוטורי. המנוע היה בעל מבנה פשוט ביותר, 2 חלקים נעים בלבד עם ניצולת גבוהה.

המנוע לא עבד לשביעות רצונו המלאה של הוסאק, והוא זנח אותו בחשבו שכדאי להשקיע את הזמן במתלה הקדמי שלו. רק ב-2011 חזר המנוע לשולחן העבודה בעידודו של ג'ון גארדינר שפתר והתגבר על בעיות שונות, והצמיד את המנוע הזעיר למיניבייק. הנה:

 

ראו כמה קטנים ממדיו של המנוע המלבני הזה:

 

*   *   *

3 שנים במרוצי מכוניות הספורט תמו והוסאק יצא לדרך עצמאית, ודבר ראשון פיתח את המתלה הקדמי שלו אותו הגה עוד בתקופת מקלארן. הרעיון היה לבנות לאופנוע מתלה קדמי שיבטל את אפקט התקצרות בסיס הגלגלים בעת בלימה. כידוע, כשהמזלגות הטלסקופים שוקעים בזמן בלימה השלדה שוקעת גם היא, והגלגל האחורי מצמצם את המרווח בינו לבין הגלגל הקדמי. אפקט זה פוגע ומערער את יציבותו המובנית של האופנוע.

הוסאק רצה ליצור מבנה בו השלדה תוכל לשקוע תחת עומסי הבלימה אבל מרווח בסיס הגלגלים ישאר קבוע, והוא סבר שאם הוא יעתיק את מבנה מתלה-עצמות-העצה ויצליח לשלב בו היגוי פרונטלי (ברכב מוט ההיגוי הוא צידי) זה יהיה הפתרון. הניסויים הראו שמבנה הנדנדה המקבילית שיצר לא רק השיג את התוצאה הרצויה, אלא אף הגדיל את יציבות הפרונט של האופנוע, ושיפר את יכולות הפניה תחת עומסי בלימה.

 

הוסאק בנה את השלדה כולה שתתאים לפרונט שלו ובשלב המבחנים עשה שימוש בכמה מנועים ככל שהשיגה ידו, בעיקר מנוע 500 סמ"ק של הונדה מסדרת אופנועי  XL שנתרם ע"י ידיד. הוסאק כינה את ההמצאה "הוסאק 1" ונתן אותו למתחרה מקצועי שיבדוק האם הסיפור מוצלח. כן, הסיפור התברר כמוצלח מאד, כשהשיג את המקום הראשון באליפות הבריטית בקטגוריה לצילינדר בודד בשנים, 86', 87', 88'!

הוסאק ניגש במרץ לפתח את הדור הבא ועל ה"הוסאק 3" כבר נתבקשו להביע דעה גדולי הדור. רכבו עליו נבחרי עם כמו אלן קאתקארט, מאט אוקסלי וריי נייט, שגמרו עליו את ההלל וטענו שמתלה זה מעניק לאופנוע עדיפות ניכרת ביציבות תנועה מישורית, בבלימות ובהיגוי תחת בלימה.

 

מעודד מהצלחתו הציע הוסאק את המתלה המפואר שלו לחברות רבות כמו סוזוקי, דוקאטי ולאברדה. מי שדווקא גילו עניין היו אנשי ב.מ.וו שבשנת 2004 הוציאו לשוק את סדרת K1200 עם המתלה של הוסאק ונתנו לו את השם – דואו לבר. לצערו של הוסאק מעט לאחר מכן סיימו מהנדסי החברה את פיתוחו של מתלה הטלה-לבר והשת"פ עם הממציא הבריטי תם.

מתלה הדואו לבר של ב.מ.וו

הוסאק הבין את הרמזים ששיגר לעברו היקום והחליט לנדוד הלאה. הוא עבר לקליפורניה בארה"ב ועסק בהמצאות ופיתוחי מיכון בשטח האריזות. לאחר מכן עבר לשטח המיכון הרפואי. ב-2010 חזר לדו גלגלי ופיתח ורסיה מעניינת של המתלה הקדמי שלו לאופניים. התותח הסקוטי-רודזי-אמריקאי הזה היום בן 72 ועדיין פעיל כך שלא נופתע אם יצוץ לנו עם איזו המצאה נוספת מתישהו.

ובינתיים יהיה מעניין לחקור ולדעת למה אם כל כך טוב – מדוע לא הצליח יותר ומדוע לא משתמשים במתלה הזה יותר יצרנים. אולי מפני שהמתלה הטלסקופי כל כך פשוט כרעיון, כיישום, וכאלמנט לתחזוקה. כנראה.

 

7 תגובות לשתי ההמצאות של הוסאק שלא שינו את העולם (V)

  1. יוסי כהן // 19/12/2018 um 10:45 // הגב

    הדואולבר נוצר ב2004 ל k1200s, ולא לk100!

  2. שווה להעיף מבט גם במתלה של בריטן ת.נ.צ.ב.ה
    http://ruoterugginose.blogspot.com/2013/10/speciale-britten-v1000.html

    כמדומני היה לו מה להעיר על הדרך שבה ב.מ.וו מימשו את הארכיטקטורה של הבולם שלהם ועל המיקומים שהם בחרו לצירי הזרועות.

  3. doron cohen // 19/12/2018 um 17:14 // הגב

    לא משנה אם פטנט של הוסק שינה עולם העיקר שהביאו לשם ולבטח היפרה אחרים ברעיונו תודה לך ינוקא על שמעשיר אתה את חיינו בדרכך המרתקת שגורמת לי לקרוא מאמרים עד הסוף אוהב דורון

  4. Tomer Rasta // 19/12/2018 um 17:43 // הגב

    מעניין ביותר!👍🙂

  5. המתלה הזה הוא עונש בן עונש.
    כמה לאגרים יש בו?
    כמה "כלי מיוחד סוזוקי מספר 12665 366" יצטרכו כדי לפרק אותו?
    ולגרז? לא לוקח זמן?
    כל מי שפירק פעם זרוע אחורית שלא גורזה, והתמלא באבק סיכות וערפל חלודת מיסבים. מבין שלהביא את השיט האחורי קדימה זו שטות גמורה.
    הרי צריך לשלוח מכונאי לשבוע השתלמות על החרא הזה בשטוטגארט, לכל הפחות.
    זה בדיוק המקום להיזכר בקטע הבא,
    "קוד של אחרים"

    לא מזמן שאלו אותי, למה מתכנתים שונאים לעבוד עם קוד של מתכנתים אחרים. חשבתי ארוכות איך להעביר לאדם מן השורה את הבעייתיות של הנושא.
    החלטתי להציג את הדימוי הבא:
    דמיין לעצמך, שקיבלת משימה לסיים לבנות מעבדה סודית על אי בודד, שמישהו אחר התחיל לבנות לפניך.
    הנך מגיע לאתר, ומלבד המבנה הבנוי למחצה את מוצא גם:
    מאוורר ענק (בגודל של בניין), כדור פורח גדול וחדר מלא במטאטאים.
    אחרי שגירדת קמעה את פדחתך, אתה מסדר את האי, נפטר מכל הבלגן המיותר הזה ומסיים לבנות את בניין המעבדה.
    אתה מרגיש מרוצה, מגיש את המפתחות למעבדה החדישה למדענים, חותך את הסרט ובא ללגום פינה-קולדה כדי לחגוג.
    כעבור כחמש דקות המדענים יוצאים בריצה מהבניין תוך כדי נפנוף ידיים וצעקות "דליפת גז רעיל! דליפת גז רעיל!"

    אתה חושב לעצמך, "איך זה יכול להיות?! זה אמור לעבוד!", מתוך ייאוש אתה מתקשר למהנדס שהתחיל לבנות את המעבדה לפניך:
    – אלכס, יש לנו דליפת גז! איפה הבעיה?
    – לא יודע, הכל אמור לעבוד, האם שינית משהו?
    – לא הרבה, נפטרתי מהמטאטאים…
    – המטאטאים החזיקו את התקרה!!!
    – מה??? סליחה בלאט, מה אמרת?!?!
    – אני אומר לך, המטאטאים החזיקו את התקרה. מעליהם היו מכלי הגז. הם היו ממש כבדים אז הייתי צריך להכניס לחדר מטאטאים בשביל התמיכה
    – לפחות היית משאיר פתק על הדלת שהמטאטאים מחזיקים את התקרה! יש לנו פה דליפת גז עכשיו, מה עושים?
    – תדליק את המאוורר, הוא יעיף את הגז מהאי תוך שניות
    – אבל נפטרתי ממנו ישר!
    – למה?
    – למה אתה בנית מאוורר במשקל 120 טונות? לא יכלת לשים ארגז של מסכות אב"כ?
    – הייתי צריך למצוא ספק למסכות אב"כ, והמאוורר היה לי במלאי מהזמנה קודמת
    – אלכס, נפטרתי מהמאוורר! אנחנו נחנקים!
    – מה אתם עדיין עושים שם? עלו על הכדור פורח ועופו משם!

    • אז ללמוד ראסט של מוזילה?
      באסה. גו של גוגל סקסית שחבל"ז. הכל היום בנוי בזה.
      אפילו כתבתי "שלום עולם" בגו ידיי בגו מוחי
      של חיים נחמן ביאליק

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם




twelve + 10 =