MotoGP: חול בגלגלי הקטאר

בשעה טובה נגמרה הפגרה, נכנסה עונת 2018 במוטוGP, וכרגיל החלה בקטאר. אך השנה נכונה לנו הפתעה: בעקבות אירועי השנה שעברה שגרמו לאיחור המירוץ והמסלול היה רטוב מלחות, החליטו הקטארים השנה להקדים את המירוץ בשעתיים, וכך במקום שעה שמונה (שלנו) התקיים המירוץ בשעה שש וכל זאת כדי לקבל קצת מקדם ביטחון במידה והמירוץ יתאחר מסיבה כלשהי.

אבל גם השנה המירוץ בקטאר לא היה חף מבעיות קשות. אולי מרבית הצופים לא שמו לב לזה כי הם ראו רק את המירוץ עצמו או שלא הקשיבו לראיונות המלאים עם הרוכבים והקבוצות, אבל הסבב הזה מציב קשיים מרובים, וכיום כבר ניתן לשמוע את הרוכבים מדברים בגלוי נגדו. אחת הבעיות העיקריות היא שמקצי האימון 1 ו-3  ומקצה החימום של יום ראשון נערכים בשעות היום, ליתר דיוק בצהריים, כאשר טמפרטורת המסלול הינה 43 מעלות בעוד מקצי האימון 2 ו-4, מקצי הדירוג והמירוץ נערכים בשעות החשיכה. כאשר השמש שוקעת יש צניחה של 18 מעלות בטמפרטורה כפי שציינו לא מעט פעמים השדרים של ביטי ספורט2, וצניחת הטמפרטורה הזו בעצם הופכת את כל המידע שהצטבר ממקצי האימון 1 ו-3 ללא רלוונטי או כפי שהתבטא קאל קראצ'לאו: "המקצים האלו באור יום, לא רק שהם מקצים מבוזבזים, הם גם ביזבוז של צמיגים. אנחנו צריכים לבחון בתנאים בנכונים".

בנוסף לבעיית הטמפרטורות, הסבב סבל כבכל שנה גם מחול על המסלול, אך השנה בעקבות רוחות חזקות מהרגיל המסלול ממש נשטף חול וניתן היה לראות זאת בבירור כאשר הרוכבים רכבו מחוץ לקווי הרכיבה המסורתיים. פתאום יכולת לראות ענן חול שניתז מהצמיג האחורי ומזכיר את נתזי המים שמשפריצים גלגלים אחוריים במירוץ רטוב. בגלל החול כולם רכבו בפס הצר של מסלול נקי שנוצר, ובניגוד למסלולים אחרים לא ראינו כאן קווי רכיבה שונים אלא כולם כשרשרת אחת רכבו על אותו קו מירוץ. זאת כנראה הסיבה שזמני ההפקה היו כל-כך קרובים וזאת הסיבה שבגללה המירוץ לא סיפק דרמות גדולות מדי, ולמרות שהרוכבים היו צמודים זה לזה לא ראינו עקיפות מדהימות. נראה היה שכולם רוכבים על בטוח, כי כל סטיה מקו המירוץ הנקי תגרור מיד איבוד אחיזה ונפילה, ואף אחד לא רוצה ליפול ולפרוש כבר על הסיבוב הראשון.

דובי סופסוף שבר את הנאחס ואחרי שלוש שנים של מקום שני ניצח לראשונה בקטאר. דובי היה ההימור של כולם. כל מי שנשאל בפאדוק הימר על דובי ולמרות מקצה דירוג בינוני שלו וזינוק מהשורה השניה, דובי שמר על קור רוח ובאופן עקבי אבל בטוח עבר קדימה. בראיון לאחר המירוץ סיפר דובי שהמטרה שלו הייתה לשמור על הצמיגים עד לשלבים האחרונים במירוץ כי הוא ידע שמארקז לא יישב בשקט. ואכן, מי שראה את הצמיג הקדמי של מילר לעומת זה של דובי בסוף המירוץ, לא יכול היה שלא להבחין עד כמה הצמיג של מילר הרוס בעוד זה של דובי נראה במצב טוב, ושניהם רכבו עם אותו סט-אפ של צמיגים.

מארקז למרות ההפסד על קו הסיום היה בסופו של יום מבסוט מעשרים הנקודות אותן הרוויח בקטאר. ההונדה השנה אופנוע הרבה יותר טוב משנה שעברה וניתן היה לראות שמארקז הרבה יותר נינוח ולא חייב לרכב מעבר למגבלות כדי לפצות על אופנוע נחות. מארקז: "המסלול הזה לא מתאים לאופי של האופנוע שלנו אבל עדיין הצלחתי להשיג משהו מיוחד היום". סה"כ הונדה יכולה להיות מרוצה עם מקום שני למארקז ורביעי לקראצ'לאו ועוד במסלול שנחשב מסלול של ימאהה.

הפתעת מקצי הדירוג ומי שהוליך את מרבית שלבי המירוץ, יוהאן זרקו, התדרדר ארבע הקפות לפני הסוף אל המקום השמיני. איך זה קרה? למרות שהוביל ברוב המירוץ, יכולנו לראות שזרקו הוא לא בהכרח הכי מהיר אלא להיפך, הוא דווקא משמש מעין סכר המונע מאחרים לרוץ קדימה וכל זאת עקב חשש של האחרים לצאת מקו המסלול הנקי. מי שכן יצא מקו המירוץ הנקי במהלך ניסיון עקיפה ובסוף יצא רחב מדי היה רוסי והוא מיד נענש על ידי מארקז ודובי. זרקו סיפר שאחרי שמונה הקפות לערך הוא חש שיש לו בעיות אחיזה בצמיג הקדמי וזו גם הסיבה שירד עד למקום השמיני. בבדיקה שלאחר המירוץ אישרו גם איש צוות של טק3 וגם נציג ממישלין שהצמיג של זרקו היה פגום. חבל, כי באמת מגיע לו כבר לנצח.

פטרוצ'י שזינק מהשורה הראשונה והיה צמוד לחבורת החוד זמן נכבד, שילם על ההימור שלו בצמיג קדמי רך. כאשר ראה שהטמפרטורות ירדו יותר ממה שהיה בזמן האימונים, קיווה שהצמיג הרך יחזיק מעמד. לאחר המירוץ הוא סיפר שמעל מחצית המירוץ סבל מבעיות אחיזה בפרונט בזמן בלימה.

כנ"ל גם אלכס רינס שהתרסק עם הסוזוקי וזאת אחרי שלמשך זמן מסויים קבע את ההקפות המהירות ביותר ועלה עד למקום השישי לפני שהחליק החוצה. רינס סיפר שבגלל תנאי המסלול הוא החל לאבד ביטחון עקב חוסר אחיזה של הצמיג הקדמי.

וכמובן לא נשכח את לורנצו. לורנצו סבל לאורך כל הסופ"ש מתקלות מוזרות וכך גם במירוץ. הוא נפל במירוץ מכיוון שלא היו לו ברקסים! לורנזו מספר שכבר בהקפה השניה היו לו בעיות בבלמים ובהקפה ה-13 הוא מצא את עצמו ללא מעצורים, וכשראה שאינו מצליח לבלום הוא כיוון את עצמו אל מחוץ למסלול. בבדיקה בדיעבד הסתבר שבאחד הקליפרים מלפנים הייתה רפידת ברקס רק בצד אחד. האם מישהו שם בדוקאטי מתנקם בו על ההתנהגות שלו משנה שעברה?

קרו עוד הרבה דברים מעניינים בסופ"ש הזה, כמו הק.ט.מ-ים שסבלו מתקלות מנוע משונות שגרמו להשבתה של האופנועים אם זה במקצה הדירוג – בראדלי סמית', ואם זה בזמן המירוץ – פול אספרגרו. לאורך כל הסופ"ש היה נראה שק.ט.מ רק הלכו אחורה השנה בעוד כל השאר השתפרו. גם אפריליה סבלו מסוף שבוע רע, כאשר אלייש אספרגרו סבל מבעיית דלק בהקפה האחרונה ורדינג שהימר על צמיגים רכים מלפנים ומאחור סבל משחיקה מהירה של השניים בדיוק כמו פטרוצ'י ושניהם הרוכבים הכבדים ביותר בגריד השנה.

ויניאלס עדיין לא מתחבר לאופנוע וטען במהלך הסופ"ש שהוא לא מרגיש בטוח על האופנוע. ביום ראשון החליטו הוא והצוות הטכני שלו להקשיח את המתלים ולפתע הביטחון חזר כמו שויניאלס טען. ובאמת, אחרי זינוק רע שדירדר אותו עד המקום ה-14 הצליח ויניאלס לייצר הקפות מהירות מהמובילים ובהקפות 14 עד ה-18 הוא היה המהיר על המסלול מה שעזר לו לסיים בסופו של דבר במקום השישי אחרי שזינק מהמקום השניים עשר על הגריד. הולך להיות מעניין בהמשך.

בשנים האחרונות אנו רואים שבעקבות הסטנדרטיזציה שמנהיגה דורנה הפערים בין קבוצות הלוויין לקבוצות המפעל מצטמצמים ולבסוף מנצח הרוכב שמוצא את הסט-אפ הנכון והכי מתחבר לאופנוע שלו, הכל תלוי בפרטים הקטנים, שם נמצאת המאית שניה שעושה את ההבדל.

זהו להפעם. הסבב הבא בשמיני לאפריל בארגנטינה. עד אז חופשה נעימה.

9 תגובות לMotoGP: חול בגלגלי הקטאר

  1. תודה על אחלה סקירה

  2. יחסית לכמות החול החבר'ה יצאו בזול חשבתי שזה יגרום להרבה יותר צרות , ולמרות הכל היה מירוץ טוב , לורנזו ממשיך עם התרוצים כרגיל , לא מבין למה דוקאטי צריכים רוכב עם חוזה שמן כל כך שלא מביא תוצאות שיש להם אחד חרוץ וכישרוני כמו דובי שמביא גם קבלות ?

  3. פתיחת עונה טובה ומענינת. מסלול מלא חול, כל עוד יש נפט וכסף לשלם לדורנה אז קצת חול לא נורא. סך הכל מדבר עם טמפרטורות קיצוניות .

    סקירה טובה רענן.

  4. תקן אותי מכובדי.
    כתבתי ללא משקפיים.
    ש.שלום

    • תיקנתי, נכבדי.
      החלפת בין הכותבים אז גם ערכתי את התגובה קלות.
      אל נא תרגז…

  5. תודה ינוקא מכובדי.
    ותודה שוב לרענן. It his a pleasure.

  6. חבר'ה רוצה לנסוע למירוץ בקטלוניה עם האישה יש למישהו המלצות מלון דרכי הגעה למסלול וכולי ????

  7. סיבום מירוץ לא ממש מוצלח . מקום שלישי על הפודיום לא מספיק טוב כנראה. ורוסי מוזכר כבדרך אגב…

  8. חסר כסף בקטאר? יאללה, שיסגרו את המסלול באולם סגור וממוזג…

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם




five + 10 =