סוף השותפות

שבוע עמוס עובר על קבוצת טק3 הצרפתית. עונה זו תהיה האחרונה בשבילם כקבוצת הלווין של ימאהה

קבוצת טק3 בהנהלת ובבעלות הארווה פונצ'ראל, היא אחת הקבוצות המצליחות והפופולריות בסבב המוטו ג'יפי. הקבוצה שהוקמה לקראת עונת 1998 השתמשה רק עונה אחת באופנועים מתוצרת שונה מיאמהה. בעונה  השנייה בלבד לתוך השותפות עם ימאהה בקטגוריית ה-250 סמ"ק הם לקחו אליפות עם אוליביה ז'אק כששינייה נקאנו בן קבוצתו סוגר את העונה במיקום השני אחרי קרב צמוד. בעונת 2000 טק3 עלו עימם לקטגורייה הבכירה.

במוטו ג'יפי כבר היה פחות פשוט אך הקבוצה הצרפתית הצליחה להחתים רוכבים בולטים ומבטיחים אף על פי שלאורך השנים קיבלה תמיד אופנועים בני שנה לפחות. אלקס בארוס, קולין אדוארדס, בן ספיס, קאל קראצ'לו, אנדראה דוביציוזו, פול אספרגארו, נוריפומי אבה, ג'יימס טוסלנד, קרלוס צ'קה וכמובן יוהאן זרקו היו מהרוכבים על אופנועי ימאהה בקבוצת הלווין כשדוביציוזו אפילו חותם את עונת 2012 במיקום הרביעי המרשים ולפני רוכבי מפעל רבים.

ב-2017, טק3 וזרקו לא רק התברגו למיקום השישי אלא גם זכו בתואר נוסף של רוקי העונה. תואר שהקבוצה קטפה עם ספיס, קאל קראצ'לו וגווינטולי כשהיא שמה לה למטרה להיות קבוצת הג'וניור, ההכנה וההשתלמות של ימאהה וכך מבטיחה לעצמה רוכבים שעוברים דרכה בדרך לקבוצת המפעל או לפחות שואפים לכך. השותפות עם ימאהה גם נתנה לקבוצה את האופציה להחתים לשורותיה רוכבים שעזבו את קבוצת המפעל, וחיפשו בית חם כמו קולין אדוארדס למשל שפינה את מקומו בקבוצת המפעל עבור חורחה לורנסו.

קבוצה שיודעת לייצר רוכבי על: זרקו מוביל את המרוץ בקטאר, 2017

אז מה קרה שבתום העונה ה-20 יחד זה עומד להיגמר? הרבה, ואם חושבים על זה קצת, זה לא ממש מפתיע.

הארווה פונצ'ראל תמיד ידע מה לאמר ולהישמע לויאלי אך גם  ביקורת הוא לא נמנע מלשתף. מנהל ובעל הקבוצה לא הסתיר את משאלתו לקבל אופנועים קצת יותר חדשים ולא רק את האופנועים הישנים של קבוצת המפעל. הוא ביקש וציפה לקבל מהמפעל ומיפן קצת יותר ולמרות שהוא תמיד נשמע ייצוגי, היה שם תסכול בטח כשברור לכולם שימאהה אינם מעוניינים שזרקו יביס את רוכבי המפעל הרשמיים כשהוא על אופנוע שהם איבדו בו תקווה. הבעיות בפיתוח שסובלת ממנו קבוצת המפעל משפיע כמובן גם על קבוצת טק3. כיוון הפיתוח הלא מוגדר, לחץ הרוכבים לקבל אופנוע דומה לזה של עונת 2016 וסירוב המפעל ללכת מספר צעדים לאחור משפיע כמובן על האופנועים שמקבלת קבוצת הלווין כשגם זרקו בוחר להישאר עם אופנוע ישן יותר בכדי לא להשתמש ב-M1 של העונה האחרונה.

ההחלטה הזו לשנות יצרן אחרי 20 עונות לא היה פשוטה לפונצ'ראל ונראה כי הוא בחר לעזוב בטרם נעזב. מאז שוולנטינו רוסי הקים קבוצה באליפות המוטו3 הסתובבו שמועות שאותן גם אישר אלוף העולם 9 פעמים כי בעתיד תהיה לו גם קבוצה בקטגוריה הבכירה. עם הפרישה המתקרבת, נוכחות גם במוטו2 ותלמידים צעירים מהאקדמיה כרוכבים מן השורה במוטו ג'יפי (מורבידלי העונה ובגנאיה החל מ-2019) השמועות מתחזקות שבשנתיים הקרובות הדוקטור יריץ קבוצה משלו וברור מי יהיה היצרן שיספק להם את האופנועים. לוולנטינו ולימאהה הסכמים כלכליים הכוללים קידום ויח"צנות אך גם הסכמי ייצור (ביגוד ימאהה מיוצר ע"י  VR46 ופרוייקטים משותפים של הדרכת רוכבים צעירים מאסיה). היה זה ברור גם לפונצ'ראל שכשיבוא היום ימאהה תספק לרוכב הפופולארי את האופנועים שלו מאחר והיצרן אינו מעוניין, לעומת יצרנים אחרים באליפות, לספק כלים ליותר מארבעה רוכבים כולל קבוצת המפעל. השלב שבו בחר פונצ'ראל לקום וללכת איפשר לו לבחור בין שלושת היצרנים המחפשים קבוצות לווין ק.ט.מ, אפריליה וסוזוקי.

זרקו בבוריראם: סיים את המבחנים כשהוא מהיר יותר משני רוכבי המפעל, אבל פונצ'ראל נעדר

ההודעה הרשמית לא כללה מי יהיה השותף החדש של טק3. היא כללה את תגובת האכזבה של ימאהה והתודות של פונצ'ראל על שנים של הצלחה אך עם רמיזה לעתיד ואפילו ביקורת בן השורות על היצרן היפני. " טק3 הינה חברה קטנה שצריכה לחשוב גם על העתיד ולכן לשקול אופציות שונות. הציעו לנו עסקה הכוללת משהו שאנו מחכים לו כמעט מאז שהתחלנו עם החברה ולא יכולנו לסרב לה". מתוך שלושת היצרנים בפוטנציה נראה כי היחידים שיכולים להגשים חלומות ישנים של פונצ'ראל הוא המותג האוסטרי KTM.

הקבוצה של פיט בראייר היא בעלת האמצעים הגדולים ביותר בפאדוק כיום. ההשקעה בכלים ובפיתוח, בכח האדם ובפרסום גדולה מאלו של סוזוקי ואפריליה גם יחד והם חיפשו קבוצת לווין שתוכל לנהל את קבוצת המשנה שתתפקד כחממה לרוכבים צעירים בטרם ישתלבו בקבוצת האם. בעונת 2019 הם מקווים להעלות את הרוכבים שלהם במוטו2, מיגל אוליברה ובראד בינדר, לקטגוריה הבכירה אך מעדיפים להעלותם דרך שלב נוסף. כקבוצת לווין, ק.ט.מ רשאית להעלות רוקי ישירות לקבוצת מפעל לעומת ימאהה, דוקאטי והונדה) כשהקבוצה בחסות רד בול גם בונה על החתמת הכוכב של הקבוצה הרוכבת בשביל מונסטר, יוהאן זרקו כסופרסטאר האישי שלה. את השמועות על עתידו של זרקו, מונסטר לא אוהבים כלל. בעונות האחרונות יצרן משקה האנרגיה מפעילים לחץ רב על טק3 ומעורבים בבחירת הרוכבים לקבוצה כשהם אף מנסים למנוע החתמת חלק מהרוכבים שפונצ'ראל רוצה. מונסטר התומכים ברוכבים רבים בחוזה אישי (וולנטינו, ווינאלס, לורנסו, מורבידאלי, אלקס מארקז, קאל קראצ'לו) מעוניינים בשווקים אחרים מהדרכון שמחזיקים רוכבי הקבוצה הצרפתית, בקשה אותה פונצ'ראל מתקשה לממש כי פשוט אין את מי להביא ולכן הם כנראה יעדיפו להשקיע את התקציב ברוכבים בודדים ובקבוצה העתידית של הדוקטור. החשש שנותן החסות עלול לעזוב בתום החוזה בסוף העונה, לבטח דחף את פונצ'ראל עוד צעד אחד קדימה לעבר השינוי.

הסופרסטאר של טק3 – יוהאן זרקו

כרגע החוזים העתידיים של טק3 עדיין בעבודה, לפי דברי הקבוצה שום דבר עוד לא סגור אך בעל הקבוצה הוא איש עסקים ממולח וסביר להניח שהעסקה כמעט חתומה. כל המהלך נשמר בסודיות גמורה והפתיע רבים כולל אנשי סוד במפעל האוסטרי וכמובן בטק3. אולי זה שגם פונצ'ראל וגם פיט ברייאר לא הגיעו למבחנים בבוריראם ויכלו (אולי) להיפגש ולסגור פרטים כשכולם עסוקים במסלול, מוסיף עוד שמן למדורה הבוערת גם ככה. הצפי שההודעה תצא בזמן שרוב הרוכבים מודיעים על עתידם, לפני חופשת הקיץ באמצע העונה.

בימאהה כאמור אכזבה. העזיבה של טק3 לפני פרישת וולנטינו מסבכת להם את התוכניות ומותירה אותם ללא קבוצת משנה ומיליונים רבים פחות בבנק. וולנטינו לא רוצה להתחייב לקבוצה לפני הפרישה וימאהה לא ילחצו עליו לפרוש או להקים קבוצה שתפריע לו בתפקוד. במקביל קבוצות לווין רבות נמצאות בהסכמים עם יצרנים אחרים ויודעות שימאהה יום אחד עלולים לעזוב גם אותם לטובת הרוכב האיטלקי. מאחר וחוקת המוטו ג'יפי קובעת כי לא ייתווספו קבוצות נוספות לאליפות עד 2021, גם זו אינה אופציה בשביל ימאהה, למעט אם יקנו מקום של קבוצה קיימת או יכנסו בשותפות חדשה והפעם שותפות משולשת עם VR46 שהיא כבר חלק מהתמונה. קבוצת אנחל ניאטו (אספר לשעבר) של חורחה מרטינז יכולה להיות התשובה. לקבוצה מוולנסיה הסכמים עם VR46 בקטגוריה הנמוכה ובאליפות ספרד הצעירה  CEV, מעבר לכך שמרטינז ווולנטינו חברים טובים וישנה בניהם הערכה רבה, מרטינז מחתים רוכבים מהאקדמיה של האיטלקי ועוזר בהכנה שלהם לטיפוס לקטגוריות הבאות ולרמה העולמית. שיתוף פעולה במוטו ג'יפי הוא לא מן הנמנע ויאפשר למרטינז לקבל אופנועים קצת יותר מתקדמים מגרסאות הדוקאטי שהוא מקבל היום (באוטיסטה יהיה עם גרסת ה-GP17 אבל קארל אבראהם רק עם ה-GP16).

מה יקרה עדיין לא ממש ברור. כל מה שידוע כרגע זה שהקשיים בימאהה נמשכים ומשהו שם חייב להשתנות במהרה. מי שעלול לסבול מהמהלך הזה הוא יוהאן זרקו שסיים את המבחן בבוריראם מהיר משני רוכבי המפעל ועם חיוך רחב משל שניהם. ימאהה אמנם התחייבו להמשיך ולתמוך בקבוצת הלווין ורוכביה לאורך העונה הקרובה אך עכשיו יותר מתמיד הם לא ירצו לראות אותו מסיים לפני ווינאלס או רוסי.

תמונות: Monster Yamaha Tech3

3 תגובות לסוף השותפות

  1. נשמעת כמו חברת אאוטסורסינג מבטיחה (בניגוד למטריקס בו אני עובד)
    לאן לשלוח סי וי ?
    כמובן שתמיד עדיף להיות חבר של קבע בחברה להגנת ה iec
    אבל עד אז … מה עם איזה חמישים זוזים של ביי מי זיפט קארד תלושין לפסח יא כיליאים!

  2. כרגיל כתבה ממצה ומעולה, תודה תמי.

  3. מקווה שאת צודקת ויתחברו עם הכתומים,נשמע כמו פותנציאל גדול. תודה

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם