מה יהיה הפיתוח הטכנולוגי הבא שיזלוג ממסלולי המירוצים אל הכביש?

לאורך השנים, מעבר טכנולוגיה ממסלול המירוצים אל הכביש הציבורי היה טריוויאלי כמו זריחת השמש בבוקר למחרת. מההשקעה המאסיבית בפיתוחים הטכנולוגיים של היצרניות על מנת להשיג יתרון איכותי על פני היריבות שלהן במסלול נהנינו גם אנחנו בני התמותה, לאחר זמן מסוים גם בכלי הרכב הסדרתיים ה'פשוטים' שקנינו לשימושינו הפרטי. די אם נזכיר בהקשר הדו-גלגלי את הפיתוחים מהעשור וחצי האחרונים כמו מערכת בקרת האחיזה, הקוויקשיפטר, קלאץ' נשלף וכן הלאה.

כל ההשקעה העצומה הזו החזירה את עצמה בסופו של דבר לא רק על מסלול המירוצים אלא גם כספית על ידי הכנסת הטכנולוגיה לייצור סדרתי, וכך לא רק היצרניות הרוויחו אלא גם אנחנו הציבור. זו משוואה ידועה עוד מאז יצורו של האופנוע השני בעולם, אז החלו גם המירוצים. התחרות דוחפת את האדם להיות הטוב ביותר ועם התחרות באה המוטיבציה, היצירתיות, וההשקעה ביכולת ההמצאה. אני חושב שהמירוץ לירח הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר למה שיכול להשיג האדם בזמן קצר של תשע שנים. מאז שנגמרה התחרות הזו לא ראינו בתחום החלל הישגים בסדר גודל כזה ובעלי השפעה כמו הנחיתה על הירח. ניתן לומר שכשאין תחרות גם אין קידמה, כל אחד שוקע באיזור הנוחות שלו.

בעשור האחרון על מנת לצמצם את ההוצאות היקרות בסדרות מירוצי האופנועים העולמיים כמו הסופרבייק והמוטוGP ולהפכם ליותר תחרותיים, משכה חברת דורנה, הגוף בעל הזכויות על המירוצים, לכיוון של אחידות וצמצום מירוץ החימוש הטכנולוגי על מנת להגיע לשיוויון בין הקבוצות השונות, בעיקר בין קבוצות המפעל לקבוצות הלווין. התהליכים אמנם היו הדרגתיים אך בסופו של הדבר החל מ-2016 אנו נמצאים היום במקום בו כל הקבוצות משתמשות באותה תכנת ניהול מנוע, ומהשנה גם הצמיגים יהיו אחידים לאורך כל העונה. כלומר, בניגוד לעבר בו מישלין וגם ברידג'סטון לפניה הציגו תרכובות שונות במהלך העונה הרי שהשנה לא תוכל מישלין להחליף תרכובות צמיגים במהלך העונה. הצמיגים שאותם יבחנו הרוכבים במבחני טרום העונה יהיו בדיוק הצמיגים שימשו אותם לאורך כל העונה בכל המסלולים. בנוסף, המנועים כמובן חתומים וסגורים מתחילת העונה ועד סופה כך שכל פיתוח במנוע אסור במהלך העונה (הדבר נכון גם לסדרת הסופרבייק, שם האופנועים חייבים להיות כמה שיותר קרובים לאופנועי הכביש). בקיצור, למעט עיצוב המושב והפיירינג כמעט כל הפיתוח מוקפא.

וזה מוביל אותנו למחשבה ש… רגע, אם כל הפיתוח פחות או יותר מוקפא כדי לצמם עלויות וכדי להפוך את המירוצים למותחים יותר, ולעזור גם לקבוצות הפרטיות ולצמצם פערים, אז מאיזו התקדמות טכנולוגית נרוויח אנחנו, הציבור?

אני חייב לציין שההכרה הזו במציאות החדשה גרמה לי להרהר לא מעט בנושא ולנסות לשער מה יהיה הפיתוח הטכנולוגי הבא שיזלוג ממסלולי המירוצים אל הכביש? וכל פעם הגעתי לאותה תשובה, כנפונים. כל מי שעקב אחר מבחני ספאנג האחרונים ראה שכל היצרניות ללא יוצא מן הכלל הציגו פיירינג עם גרסה כזו או אחרת עם כנפונים ולכן, ידידי, זה אולי מעלה גיחוך על פניכם, אבל כאשר התחום היחיד בו עדיין אין הגבלות פיתוח הוא התחום האווירודינמי, וההשקעה העצומה של היצרנים בפיתוח פיירינגים עם כנפונים על מנת להשיג יציבות, שליטה וגם מניעת ווילים לא רצוניים (מה שעד 2016 הושג על ידי מערכות ניהול המנוע העצמאיות שפיתחו היצרניות כל אחת לעצמה), סביר מאוד להניח שהזליגה הטכנולוגית הבאה מן המסלול לציבור תהיה של פיירינגים אווירודינמיים עם כנפונים. וכך נמצא שגם על אופנועי הכביש החדשים שלנו יש כנפונים.

אז כדאי להתחיל להתרגל לרעיון ולמראה. מזל שבתחום השטח העניינים הרבה יותר פשוטים, ואולי לא מן הנמנע שרוב החידושים שנראה באופנועים בשנים הקרובות יגיעו דווקא משם.

תגובה אחת למה יהיה הפיתוח הטכנולוגי הבא שיזלוג ממסלולי המירוצים אל הכביש?

  1. דויד הרפתן... // 06/02/2018 um 15:28 // הגב

    אז בסוף מכל הסיפור,מה שנשאר לך זה כנפונים?
    או שבעצם זה כל מה שנשאר מעולם טכנולוגית המרוצים.
    אנחנו כבר הרבה אחרי השיא.
    כשבשנות ה-80 נראו הדברים הכי מוטרפים,שרק אקזמפלרים בודדים היו יוצאים חצי מבושלים, מהמעבדות הכי סודיות אצל יצרנים בודדים אל המסלולים ובעשור האחרון קהל הרוכבים והנהגים,נהג ורכב על הדברים הכי קרובים לכלי המירוץ עם ביצועים שבדמיון הכי פרוע לא האמנו שניתן יהיה לרכשם בחנות.

    אז כל מה שנשאר זה מערכות ניהול מנוע שמסופקות ע"י גורם אחד ו- -הכנפונים?כן.אנחנו בצלילה למטה. לעולם כבר לא יחזרו להם הימים בהם היית משלם במייטב כספך,כדי לסוע למקומות מרוחקים ואולי להצליח להתקרב טיפה,ואולי שומו שמיים, לעמוד ליד אופנוע מפעל והברכיים היו רועדות מעוצמת המעמד.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם