הארלי דוידסון 2018 – מה השתנה?

מאת: זאב דוידוביץ'

(הערת המערכת: מצד אחד הכותב ידוע כחוקר רציני ומעמיק של האופנוע האמריקאי, אך מצד שני מוכר כמכור כבד וכלוקה במאניה הארליסטית. אז הנה עצה: קחו את דבריו בערבון מוגבל).

מה שהיה

האיפיון הבולט ביותר של שלדת הסופטייל הקלאסית – SOFTAIL = זנב רך בעברית מסרסת – היה מיקום הבולמים האחוריים בתחתית השלדה, מיקום לא אורתודוקסי, לא מקובל ולא נפוץ. מי שידיעותיו בהארלי קלושות, בדרך כלל ניצב תמה מול השלדה הנקיה והחפה מאביזרי שיכוך זעזועים ותוהה איך זה אפשרי בכלל אופנוע בלי בולמי זעזועים אחוריים… אפקט השיכוך של הבולמים ממקום זה גרם לתחושה ה"יציבה" שהעניקה משפחת הדגמים הזו לרוכב במשך כל שנות קיומה. אם חיפשת קלילות ודינמיקה מוטב היה לך לפזול לדגמי הספורטסטר. תצורה זו של השלדה ואופן התמודדותה עם תיקולי הדרך חייבו התרגלות. לא כל אחד מתאים לסופטייל ולא כל סופטייל מתאים לכל אחד.

משפחת הדגמים הממוקמת בין הספורטסטר "הרזה" והקל לבין הסופטייל היא משפחת הדיינה DYNA. למעשה אלו אופנועי ספורטסטר שקיבלו אלמנטים הארליסטיים נוספים שהפכו אותם כבדים יותר. השלדה של הדיינות כמו במשפחת הספורטסטר משככת את הזעזועים ע"י 2 בולמים צידיים.

והנה הגיעו זמנים בהם נדרשה החברה לריענון. המושגים דינמיות וקלילות ביקשו פתרונות מודרניים. נערכו הרבה סקרי שוק להבנת הרוח הנושבת בקרב הקהל הפוטנציאלי וגם אנשי הארלי דוידסון, שרכשה את שמה "בזכות" הכובד, האיטיות והוויברציות ("לא מתאים לך – אל תיפגע: לא כל אחד נולד לרכוב על זה") הבינו ששינוי מודרני חייב לבוא. הבעיה שניצבה בפניהם היתה איך לעצב אופנוע מודרני שימשיך לשמור על המראה הקלאסי.

22 באוגוסט 2017, מילווקי – ארצות הברית של של אמריקה, בפתיחת חגיגות יום השנה ה-115 ליצרן האופנועים האמריקאי, משיקה הארלי דוידסון שמונה מודלים של חדישים של אופנועים המקבלים את שם המשפחה SOFTTAIL – מודלים המשלבים את המראה הסופטיילי לצד ביצועים של סידרת ה-DYNA בעלי מראה ה"קאסטום" הקלאסי. משפחת ה-DYNA עשתה את שלה ויורדת מן הבמה.

"המודלים החדשים של ה-SOFTAIL הם תוצאה של המחקר הנרחב ביותר בהיסטוריה של החברה" – מספר פול ג'יימס מנהל תיק המוצר בהארלי דיוידסון, "אלפי שעות מחקר, ניסוי וביקורות הושקעו להשלמת העיצוב של האופנועים החדשים, תוך מתן דגש על חווית רוכב ברמה אחרת, שבהן האותנטיות, המורשת והנשמה נפגשים עם קצה הטכנולוגיה המודרנית, כדי לספק תחושה שלא תאמן" – הוא נאם בהתלהבות. 

האומנם? 

נתחיל בשלדה

משפחת דגמי ה"סופטייל" נכנסת לעידן חדש ומרתק בכל הקשור בשליטה במפלצות הברזל עם שילדה חדשה ונוקשה. כמה נוקשה? – 65% יותר נוקשה מהמודלים של 2017! עם זאת היא עדיין מצליחה לשמר את מראה הקלאסי של אופנועי ה-Hard-tail העתיקים של הארלי. היתרונות הבולטים של השלדה החדשה מתבטאים בזויות גלגול חדות יותר, תגובתיות חדה יותר בפניות, האצה מהירה יותר, משקל קל יותר ויכולת להעמיד ולהרים את האופנוע מהרגלית ביתר קלילות (הלו, זה הארלי?) שילדת צינורות המתכת-קרבון החדשה היא לב ליבו של ה"סופטייל" 2018 החדש!

העיצוב החדש של הזרוע האחורית, שיפרה באופן משמעותי את קשיחות השלדה כולה. הזרוע לבדה הוסיפה 34% לקשיחות הכללית! השלדה החדשה חוסכת 50% בכמות המרכיבים אותה לעומת קודמתה ו-22% בכמות הריתוכים (נראה לי שנצטרך לקבל את הנתונים כמו שהם כי מי מוכן לבדוק את זה…), שתי זרועות חדשות תוכננו בעיצוב החדש, האחת לצמיגים צרים והשנייה לצמיגים אחוריים רחבים. הזרוע המיועדת לצמיגים הרחבים קלה ב-15%, 5.9 ק"ג פחות, והזרועה הצרה קלה ב-20% – 8.2 ק"ג פחות ממשקל השלדה במודלים של 2017.

הזרועות האחוריות מקושרות תחת כיסא הרוכב בבולם זעזועים אחד גלמוד ובודד, שמסייע למראה של שלדת ה"כאילו" זנב קשיח. 2018 והארלי גילתה את המונושוק, הללויה!

 

בולמי זעזועים (SUSPENSION באנגלית מדוברת) 

טוב, זה כבר סיפור אחר לגמרי. לא שבולמי הזעזועים בסדרות הסופטייל הקודמות היו גרועים כל כך (בהשוואה לאופנועי התיור), אבל כאן החבר'ה ממילווקי עשו שיעורי בית. הבולמים הקדמיים והאחורי כוילו בהתאמה מדהימה לדינאמיות של השלדה החדשה, הזרוע האחורית, והצמיגים החדשים, לנוחות, לשליטה ולביצועים כיאה לסדרת הסופטיילים פורצת הדרך. הבולמים "הדואלים" (בעלי שסתומים כפולים) הקדמיים החדשים שכבר הוצגו באופנועי התיור הגדולים בגרסאות 2017, מציעים יכולת שיכוך ותגובתיות מרשימה ומתקדמת, ומספקים מהלך מתלה מרשים של 130 מ"מ לספיגת זעזועים ובורות במהירות שיוט, דבר המשפר מאוד את השליטה באופנוע ובביצועיו.

זוכרים את הבולם הבודד, הגלמוד האחורי, זה שבחרו להרכיבו מתחת לכיסא? – רק השינוי הגיאומטרי לבדו של מיקום הבולם, תרם רבות למפרקיות של "הזנב" ואיכות הרכיבה, תוסיפו לזה כיוונון עומס של עד 108-109 ק"ג! (לאמריקאים ה"הקטנטנים" אני בטוח שזה שינוי גדול) ובכלל, כל עניין היחס בין "כוח – משקל" בסדרה החדשה, מספקים לרוכב יכולת האצה בלימה וריסון נהדרים, זוויות גלגול והשכבה לתוך פנייה משופרות, אחיזת כביש מצוינת עם הצמיגים החדשים, כיסא מרופד העשוי מחומרים משפרי אחיזה ונוחות, בקיצור – חווית רכיבה חדשה ושונה לחלוטין ממה שהכרנו עד כה!

 

מנוע

 

בלב סוס הברזל החדש פועם לב חדש – מנוע ה-"MILWAUKEE – EIGHT" (מילווקי 8) בנפחי 107 ו-114 קיוביק אינץ'. טוב, אני לא עומד לחפור עכשיו על הזויות של הצילינדרים, הקאמשאפט הבודד, הוספת 2 שסתומים נוספים לכל צילינדר (מכאן שמו – 4 שסתומים לצילינדר 2X צילינדרים… תעשו חשבון) אבל בהחלט אקח אתכם לשורה התחתונה: ה"הארליפלצת" הזה נוסע טוב יותר וחזק יותר מכל הארלי שהכרתם עד כה והוויברציות המוכרות פחתו בהרבה! (וכהארליסט מכור אין לי אלא להלין על כך…)

והצליל? פה כבר מורגש שיפור גם באופנועי הסטוק מסורסי תקן יורו 4 (אופנועי הארלי דיוידסון המגיעים לארץ, עומדים בתקנות איכות הסביבה וזיהום האוויר האירופאיות ומכאן הממירים הקטליטיים, דודי הפליטה המושתקים, שלא יפריעו את מנוחת הצהריים של ציפי השכנה ממול וכו'…) כך שצליל "הוויברוץ" המכונה בפי האמריקאים "POTATO-POTATO-POTATO" נשמר בשקט יחסי, אך בשונה מהסדרות הקודמות, כאן רעש הפליטה מודגש יותר כי המנוע שקט יותר וצליל יניקת האוויר מהפילטר כמעט לא נשמע.

בשורה חשובה לא פחות – מדד הבישול! (מדד הבישול  – פרק הזמן והטמפרטורה שפולט האופנוע בקיץ הישראלי הלוהט, כדי לבשל לרוכב זכר את ה…..נו בטח הבנתם …בכל מקרה ההסבר המלא שמור במערכת) אם באופנועים שקדמו למנועי MILWAUKEE – EIGHT המדד היה סביב שלוש וחצי שעות רכיבה רצופה בדרך לאילת באמצע אוגוסט עד לעצירה, פה נכונה לנו הפתעה: המנועים הללו חמים בצורה משמעותית פחות!

לסיכום ביניים, אתרגם עבורכם את דבריו של איש מקסים (שהיה לי הכבוד לפגוש באחת מהשקות הארלי בעולם) בשם בראד ריצ'ארדס סגן נשיא הארלי דיוידסון לעיצוב ותכנון: "אנחנו בוחנים ובודקים כל בורג ואום באופנוע, כל גימור, כל פרט ולו הקטן ביותר. השלדה החדשה של הסופטייל היא כמו יצירת אומנות, וכדרכה של יצירה ככל שאתה נהנה ממנה יותר היא הופכת יפה יותר. היצירה הזו מבטאת את עבודת הצוות, המהנדסים, המעצבים ורף הדרישות הגבוה שהצבנו לעצמנו".

אם זה הכיוון ורוח היצירה שהיצרן האמריקאי הולך לקראתה, אין ספק שלנו הרוכבים צפויות לא מעט הפתעות נעימות בהמשך הדרך.

זאב דוידוביץ' מרצה. על הארלים כמובן

2 תגובות להארלי דוידסון 2018 – מה השתנה?

  1. מישל לוי // 25/10/2017 um 9:50 // הגב

    כל הכבוד לכותב שלקח אותנו עמוק לתוך השינוי וכבוד ענק להארלי דוידסון על השקה של כל כך הרבה דגמים בשנה אחת ….כנראה שהשינוי משמעותית יותר טוב לנו הרוכבים מחכים כבר לבאות

  2. מונושוק. בהארלי. לא יודע..לא יודע. זמנים של שינוי.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם