MotoGP: כך פועלת המערכת החדשה של דורנה

כשחושבים על מרוצי הפורמולה 1, מיד קופצים לראש נושאי הנחיות קבוצה ותקשורת עם הנהגים. הלא במהלך כל המרוץ אפשר לשמוע את שיחות הנהגים עם המוסך, לשמוע הנחיות מתי להיכנס להחליף צמיגים, להאיץ או אפילו לוותר על מיקום לטובת בן הקבוצה. עולם המוטו ג'יפי הצליח להתחמק מכך הרבה מאד זמן ושמר על התקשורת עם הרוכבים רק באמצעות דגלים ושלטי הפיטס המסמנים לרוכבים את שעליהם לעשות. האופציות היו מצומצמות: פעם זה היה כיתוב עם גיר על שלט קטן ועם השנים זה הפך גם לאמצעי להודעות חיזוק, זמנים, מיקום, וממי להיזהר כי הוא מנצל אותך לסליפ סטרים.

כשכל קבוצות המוטו ג'יפי עברו למערכת אלקטרונית אחידה של מנטי מרלי, נפתחה האופציה של העברת האינפורמציה של הנהלת המרוץ ישירות לרוכבים על לוח הבקרה באופנוע מעבר לסימון ע"י נורות אזהרה (תמונת ראש הכתבה). ההתראות הנשלחות כוללות רק הנחיות מרוץ בלבד כמו דגל אדום, שחור, כחול ואינן מסייעות כלל באסטרטגית וניהול מרוץ:

האינפורמציה המועברת לטרנספורדר תמרור
נשלח לכל האופנועים לכל אורך המסלול דגל אדום
נשלח לאופנועים ספציפיים לכל אורך המסלול דגל שחור
נשלח לאופנועים ספציפיים לכל אורך המסלול דגל שחור/עיגול כתום
נשלח לאופנועים ספציפיים לכל אורך המסלול שינוי מיקום
נשלח לאופנועים ספציפיים לכל אורך המסלול רייד טרו (עונש מעבר בפיט ליין)
נשלח לאופנועים ספציפיים לכל אורך המסלול, לזמן מוגבל אזהרה על גבולות מסלול
נשלח לאופנועים ספציפים , במיקום ספציפי לזמן מוגבל דגל כחול

בעונה הקודמת, אחרי המרוץ הגשום שנערך במסלול סאקסנרינג שבגרמניה, ואחרי שמספר רוכבים פיספסו בכוונה או בטעות את השלטים מהקבוצות ונכנסו מאוחר מדי להחליף אופנוע, התברר שדורנה, הפדרציה וההתאחדות עברו לתוכנית חדשה. "התחלנו בפיתוח הרעיון כבר לפני שנה. אנחנו קוראים לו שילוט וירטואלי", הסביר מי שהיה אז ראש הנהלת המרוץ של המוטו ג'יפי, חביאר אלונסו, והוסיף: "אנחנו משתמשים בלוח הבקרה בכדי להעביר מסרים לרוכבים מהנהלת המרוץ ואנחנו עובדים על האפשרות לקבלת 20-25 מסרים מהקבוצה. הרעיון הוא שקבוצות יוכלו להעביר הודעות ישירות ללוח בקרה מבלי לעבור דרך קיר הפיטס".

התוכנית תהפוך לחובה החל מעונת 2018 אך מסוף יוני 2017 כבר ניתנה אפשרות לקבוצות המעונינות להתחיל להשתמש במערכת.

השיטה שאולי תעלם: אנשי הקבוצה תלויים על הגדר ומתקשרים עם הרוכב בעזרת שלטים

החוק החדש

החוק של תצוגת לוח בקרה והודעות לאופנועי המוטו ג'יפי והמוטו 3 כבר אושר ויחול מעונת 2018. 2 קטגוריות אלו חייבות בלוח בקרה שיכול להציג הודעות ויחובר למערכת האורות המתריעה (אורות המתריעים לחפש סימון או דגל לרוכב או אור אדום לעצירת המרוץ). החוק יחול גם על קטגוריית המוטו 2 החל מעונת 2019 (בגלל המעבר ליצרן המנועים טריומף לקטגוריה החל מעונת 2019). רשימת ההודעות שניתן להעביר כבר אושרה וחלק מן הקבוצות אישרו את האמצעים הטכניים העומדים לרשותן ע"י הנהלת המרוץ ולכן רשאיות להשתמש בלוח הווירטואלי החל מעכשיו.

האינפורמציה המועברת לטרנספורדר טקסט תמרור
נשלח לכל האופנועים לכל אורך המסלול RED FLAG דגל אדום
נשלח לאופנועים ספציפיים לכל אורך המסלול BLACKFLG דגל שחור
נשלח לאופנועים ספציפיים לכל אורך המסלול BLKORANG דגל שחור/עיגול כתום
נשלח לאופנועים ספציפיים לכל אורך המסלול DROP* שינוי מיקום
נשלח לאופנועים ספציפיים לכל אורך המסלול RIDETHRO רייד טרו (עונש מעבר בפיט ליין)
נשלח לאופנועים ספציפיים לכל אורך המסלול, לזמן מוגבל TRKLIMIT אזהרה על גבולות מסלול
נשלח לאופנועים ספציפים , במיקום ספציפי לזמן מוגבל BLUEFLAG דגל כחול
נשלח לאופנועים ספציפים , במיקום ספציפי לזמן מוגבל BLUEFLAG דגל כחול

 מאחורי ההחלטה עמד רעיון בטיחותי ושיווקי. המסרים יועברו לרוכבים אך גם מוקרנים בזמן אמת על המסך לצופים בבית. במידה וישנה תקשורת של אסטרטגיה, אזהרה או עזרה מהקבוצה לרוכב, הצופים יוכלו לראות ולעקוב אחרי התגובות של הקבוצות האחרות על המסלול. מבחינת הרוכבים זה ימנע פיספוס של הנחיות הנהלת המרוץ או הקבוצה, ויסייע להם לבצע החלטות בנוגע להחלפת אופנועים בתנאי מזג אוויר משתנים, שמירה על קצב מרוץ, החלפת מיפוי (לכל אופנוע 3 אופציות שהרוכב בלבד שולט בהן) השוואת זמנים לרוכבים אחרים, מיקום של רוכבים או התרסקות של מתחרים.

קארל אברהם מקבל הודעה להכנס להחלפת צמיגים. קהל הצופים רואה את ההודעה על מסך הטלוויזיה בבית

כיום הרוכבים יודעים רק את הזמן שהם עושים, מהירות ההקפה האחרונה שלהם ואינם יכולים לדעת מה עושים האחרים על המסלול.  "עבורי זו תהיה עזרה. זה לא כמו בפורמולה1 שאתה בקשר בלתי פוסק עם המוסך. ברכב יש לך הרבה זמן חופשי אבל על האופנוע הרבה פחות זמן פנוי, ועל כן כל רוכב וקבוצה יכולים לקבל את ההחלטה שלהם לאופן ותדירות השימוש" – אמר ולנטינו רוסי בחודש שעבר, וחידד: "בשבילי זו עזרה קטנה נוספת".

יש הבדלים רבים בין המערכת הזו לזו של הפורמולה 1. המסרים כתובים ועל כן קצרים מאד. הרוכב אינו יכול להגיב למעט בפעולות על המסלול והתקשורת כולה דרך מערכת הנהלת המרוץ ולכן המסר מועבר בדיליי קל ורק במיקומים של הגלאים המודדים את הזמנים ומיקום הרוכבים על המסלול (חלוקה לסקטורים). במהלך המרוץ בגרמניה, המרוץ הראשון אחרי אישור השימוש, רק יצרן אחד יכול היה להשתמש בלוח הווירטואלי.

"כל הקבוצות רשאיות להשתמש בלוח הווירטואלי. אין לנו רשימה של מי שאושר" – אומר לי דני אולדרידג' המנהל הטכני של אליפות העולם בראיון טלפוני בלעדי – "אבל, עד כה, רק דוקאטי אושרו לשימוש". אולדרידג' הוסיף והסביר: "תהליך האישור לשימוש מאד פשוט: כל לוח בקרה שיש בו את היכולת הטכנית להציג את ההודעות מהנהלת המרוץ (דגל אדום/ כחול/ שינוי מיקום) באופן שאושר לשימוש לקראת עונת 2018 יכול גם להציג את הודעות הקבוצה. אני יודע שימאהה עובדים על זה והם מקווים שתהיה להם את היכולת להשתמש בזה במרוצים הקרובים. אני לא יכול לתת אינפורמציה לגבי היצרנים האחרים מאחר ואיני יודע באיזה שלב הם נמצאים בפיתוח והתאמה".

תקשורת קבוצתית – לב העניין

כבר כשדורנה הודיעה לפני כמה עונות על מערכת אלקטרונית אחידה לכל הקבוצות, הראשונים שקפצו על זה היו דוקאטי. הם סיפקו את כל האינפורמציה ראשונים ולכן המערכת המשולבת כללה הרבה מאד מהבקשות והתיכנות של היצרן האיטלקי. דוקאטי גם הפעם היו מוכנים לפני כולם אבל ההתחלה לא היתה כל כך פשוטה. במרוץ בגרמניה שני רוכבי המפעל סבלו מבלבול כתוצאה ממערכת ההודעות. אנדראה דוביציוזו נכנס מאוחר מדי וחורחה לורנסו נכנס מוקדם מדי. מנהל הקבוצה דוידה טארדוצי היה עמוס ביקורת בתום המרוץ בו רוכביו סיימו במיקומים ה-6 וה-15 המאכזבים. "איגוד קבוצות מרוצי הכביש – IRTA – סיפק לנו מחשב אחד בשביל שני הרוכבים אבל התקשורת לא יכולה להתבצע במקביל. מרגע שנשלחת הודעה אחת – החלפת הרוכב במערכת והמעבר לשני – עוברות 10 שניות. אז את מי נתעדף? למי נודיע קודם? מה גם שההודעה אינה מיידית אלא כשהרוכב עובר מיקום מסוים על המסלול, על קו הסיום או הישורת הארוכה. אנחנו צריכים שהתקשורת תהיה מקיר הפיטס ולא מתוך המוסך". טארדוצי מתייחס לכך שחורחה לורנסו קיבל את ההודעה להיכנס לפיטס להחליף אופנוע בכניסה לפניה האחרונה ולא בקו הסיום כפי שחשבו בקבוצה ולכן נכנס הקפה שלמה ובעצם שתי שניות לפני הזמן, מה שגרם לבלבול ועיכוב של 15 שניות ביציאה חזרה למסלול. אנדראה דוביציוזו לעומת זאת, קיבל את ההודעה מאוחר מדי ונכנס הקפה אחת אחרי הזמן.

מעברו השני של הקיר: אנשי הקבוצה הסמוכים לגדר המסלול ומחברים את שלטי האינפורמציה לרוכב

למרות הבעיתיות במרוץ הגשום הראשון, אנדראה דוביציוזו נשמע עדיין אופטימי אך לא נלהב. "חלק מהרוכבים לא רוצים את אופן ההתקשרות הזה, כי זה יותר עבודה וכי לחלקם קשה לקרוא בזמן הרכיבה. אני אחד מהרוכבים ששמח לקבל את הפידבק שיעזור לי להבין את הסיטואציה ולהתנהל טוב יותר על המסלול".

ייקח זמן עד שנראה כיצד בדיוק זה ישפיע על מהלך המרוץ ואם נראה שינויים בהתנהלות הקבוצות והרוכבים על המסלול. הטכנולוגיה מאד מצומצמת ולרוכבים יש זמן קצר לראות מסרים מאחר ובדרך כלל הם בודקים על לוח הבקרה רק בישורות הארוכות, ובחלק מהמסלולים יהיה להם קושי רב לעשות זאת. לוח הפיטס ישאר שם ויעבוד כאמצעי עזר נוסף וביטוח לקבוצה ולרוכב להעברת האינפורמציה, הדגלים ימשיכו להתנופף לצד הנורות הצהובות שיהבהבו לרוכבים והודעות הטקסט כשכל אות בגובה של 5 מילימטר לפחות. מה שבטוח שתרוצים כמו "לא ראיתי דגל או שלט" כבר לא יהיו תקפים לרוכב.

ויש גם אופוזיציונרים. מארק מארקז למשל מעדיף שלא ינסו לנהל לו את המרוץ מהבוקס וישאירו לו להחליט מה לעשות ומתי. "זה יכול לעזור אם יש לך איזשהו עונש, זה יותר חשוב מאינפורמציה על מרוץ "פלאג טו פלאג". אפשר לקבל קצת מידע אבל אני מאמין בשילוט על קיר הפיטס" – אמר מארקז. אולד סקול…

משימה קשה: להתרכז גם בקריאת הודעות טקסט חוץ מכל השאר

3 תגובות לMotoGP: כך פועלת המערכת החדשה של דורנה

  1. שתי השורות בטבלה –
    נשלח לאופנועים ספציפים , במיקום ספציפי לזמן מוגבל BLUEFLAG דגל כחול
    נשלח לאופנועים ספציפים , במיקום ספציפי לזמן מוגבל BLUEFLAG דגל כחול

    זה אומר דגל כחול מהבהב?

  2. קצת מאכזב.
    כבר חצי עונה שמחכים לכתבה של תמי בכליון עיניים (אחריי שהורדתם את הניתוח המעניין לכל מסלול). על דברים כל כך מעניינים ודעות שיש לה לומר – ההצלחה של דובי, ההסתגלות של ויניאלס ולורנזו. והכתבה הזאת מתבזבזת על אסמסים.
    מחכים לכתבה הבאה!

  3. כתבה אינפורמטיבית שהיתה יכולה להיות בפסקה אחת. תני לנו משהו עם בשר 🙂 אוהבים לקרוא טורים שלך

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם